25.8. 2024
| Poradna Servis

Chladící kapalina: Vše, co potřebujete vědět

Chladící systém auta hraje stěžejní roli pro udržení bezproblémového chodu motoru. Pro správnou funkčnost chladící soustavy je důležité pravidelně kontrolovat hladinu chladící kapaliny. Ta udržuje optimální teplotu motoru a zajišťuje, aby se nepřehříval. Jaké další funkce plní v autě chladící kapalina? Kdy je vhodná výměna chladící kapaliny a co dělat, když se rozsvítí kontrolka chladící kapaliny?
Poradna Servis
Chladící kapalina: Vše, co potřebujete vědět

Co chladící kapalina obsahuje? 

Chladicí kapalina je kombinací nemrznoucí směsi a destilované vody, jejímž úkolem je odvádět teplo z motoru do chladicí soustavy. Nemrznoucí směs obvykle obsahuje chemickou sloučeninu ethylenglykol nebo propylenglykol, které snižují bod mrazu kapaliny. Zabraňují tak tomu, aby chladící kapalina při velmi nízkých teplotách zamrzla. Směsi chladící kapaliny mají obvykle bod mrazu přibližně od -15 °C až do -35 °C

Klíčové funkce chladící kapaliny 

Správně zvolená chladící kapalina zajistí bezproblémovou a bezpečnou jízdu i ve velmi silných mrazech a prodlužuje životnost motoru. Tady jsou její výhody: 

  • Ochlazování motoru. Primární funkcí chladící kapaliny je absorbovat teplo vznikající při spalování paliva a odvádět ho pryč z motoru do chladiče, kde se teplo uvolňuje do okolního vzduchu. To pomáhá udržet motor v optimální provozní teplotě.  
  • Ochrana proti korozi a usazeninám. Chladící kapalina obsahuje inhibitory koroze, které chrání vnitřní kovové části motoru a chladicího systému před korozí. Tím se předchází poškození motoru, chladiče, hadic a dalších komponent. Také brání tvorbě usazenin, které by mohly omezit průtok chladicí kapaliny a snížit účinnost chladicího systému.
  • Ochrana proti přehřátí. Směs chladící kapaliny má vyšší bod varu než čistá voda. To je důležité zejména v horkém počasí nebo při vysokém zatížení motoru, kdy může teplota motoru výrazně vzrůst. Například směs 50 % vody a 50 % ethylenglykolu může mít bod varu kolem 107-110 °C při normálním tlaku.
  • Ochrana proti zamrznutí. Chladicí kapalina obsahuje nemrznoucí složku, která snižuje bod mrazu kapaliny. To zabraňuje tomu, aby kapalina zamrzla v chladicím systému při nízkých teplotách, což by mohlo vést k prasknutí bloku motoru nebo jiných komponent.
  • Mazání vodní pumpy. Chladící kapalina pomáhá mazat těsnění a ložiska vodní pumpy, což snižuje tření a opotřebení. Správně namazaná pumpa zajišťuje efektivní cirkulaci kapaliny v celém systému.

Měření bodu mrazu chladící kapaliny 

Nejste si jistí, jaký bod mrazu má vaše chladící kapalina? Můžete si ho před zimní sezónou zkontrolovat. Přesné informace poskytne speciální přístroj refraktometr. Ukáže, při jaké teplotě kapalina zamrzne. Měření bodu mrazu lze provést také hustoměrem, který měří hustotu chladící kapaliny. Naměřenou hodnotu je možné nepřímo použít k odhadu koncentrace glykolu v kapalině, a tedy i bodu mrazu. Měření hustoměrem je rychlé a jednoduché, ale méně přesné než u refraktometru. 

Zatímco refraktometr využívá optický princip lomu světla, hustoměr se spoléhá na fyzikální princip vztlaku v kapalině. 
 

side-view-smiley-woman-driving-car-road-trip.jpgImage by Freepik 

Kontrolka chladící kapaliny

Co dělat, když se vám na palubní desce rozsvítí kontrolka chladící kapaliny? Je důležité okamžitě zareagovat a provést kontrolu chladící kapaliny, protože to může signalizovat problém s chladícím systémem a způsobit následné přehřívání motoru. 
 

  • Zastavte vozidlo na vhodném místě. Nejezděte dále, pokud je to možné, protože pokračování v jízdě by mohlo způsobit přehřátí motoru.
  • Nechte motor vychladnout alespoň 15-30 minut. Motor a chladicí kapalina mohou být velmi horké, a otevření chladiče nebo expanzní nádržky okamžitě po zastavení, by mohlo způsobit vystříknutí horké kapaliny a popálení.
  • Zkontrolujte hladinu chladící kapaliny. Po vychladnutí motoru otevřete kapotu a zkontrolujte hladinu chladící kapaliny v expanzní nádržce. Pokud je hladina nízká, mohlo by to být příčinou rozsvícení kontrolky.
  • Doplňte chladicí kapalinu, pokud je to nutné. Pokud je hladina chladící kapaliny nízká, můžete ji doplnit. Použijte správný typ chladící kapaliny doporučený výrobcem vozidla. Pokud ji nemáte po ruce a venku není pod nulou, můžete nouzově použít destilovanou vodu, protože neobsahuje vodní kámen. Tu však použijte pouze na nouzové dojetí, co nejdříve ji pak vypusťte a nahraďte standardní chladící kapalinou.
  • Spusťte motor a zkontrolujte kontrolku. Po doplnění kapaliny spusťte motor a sledujte, zda se kontrolka chladící kapaliny znovu rozsvítí. Pokud kontrolka zhasne a motor funguje normálně, můžete opatrně pokračovat v jízdě. Pokud kontrolka po doplnění kapaliny stále svítí, může to znamenat vážnější problém, jako je porucha termostatu, vodní pumpy nebo jinou mechanickou závadu v chladicím systému. 

Tipy od specialistů z TASY

I když vám kontrolka chladící kapaliny po jejím doplnění zhasne, navštivte raději specializovaný autoservis. U nás v TASY vám mimo jiné můžeme zkontroloval celý chladící systém a odhalit příčinu vzniklých potíží. Můžeme vám také doporučit vhodný typ chladící kapaliny pro váš vůz a změřit bod mrazu kapaliny.

Autoservis navštivte také v případě, že zpozorujete únik chladící kapaliny či olej v chladící kapalině. Únik chladící kapaliny může signalizovat prasklé hadice, netěsnící spoje, poškozený chladič, vadné těsnění nebo jinou mechanickou poruchu. Olej v chladící kapalině je vážnějším problémem a obvykle ukazuje na prasklé těsnění pod hlavou motoru, praskliny v hlavě válců nebo v motorovém bloku.

Výměna chladící kapaliny vs. dolití chladící kapaliny

Doporučený interval pro výměnu/doplnění chladící kapaliny závisí na typu kapaliny a specifikacích výrobce vozidla, ale obecně platí:

  • Tradiční (starší) chladící kapaliny: Doporučuje se výměna každé 2–3 roky nebo po ujetí 30 000 až 50 000 km.
  • Moderní chladící kapaliny (dlouhá životnost): Některé novější typy mohou vydržet 5 let nebo až 150 000 km, než je potřeba výměna.

Kdy je možné zvolit dolévání chladící kapaliny? 

Dolití chladící kapaliny je vhodné tehdy, když její hladina mírně poklesne a zároveň je v dobrém stavu. To znamená, že je stávající kapalina čistá, bez viditelných usazenin, zabarvení nebo zápachu. Dolijte chladicí kapalinu stejné barvy, jakou vidíte v nádržce. Kapaliny různých barev v žádném případě nekombinujte, mohlo by to způsobit vážné problémy. 

Kdy je vhodná výměna chladící kapaliny? 

Pokud je chladící kapalina starší, zakalená, obsahuje usazeniny, nebo má nepříjemný zápach, je lepší ji vyměnit. Tyto příznaky naznačují, že kapalina ztratila své ochranné vlastnosti a může být neúčinná. Záměnu chladící kapaliny začněte vypuštěním staré chladící kapaliny. Vypouštění provádějte vždy se studeným motorem, aby vás horká chladicí kapalina nepopálila.

Tip na závěr: Pravidelně kontrolujte hladinu chladící kapaliny 

Když občas zkontrolujete hladinu a stav chladící kapaliny, můžete tím předejít různým problémům, jako je únik chladící kapaliny či olej v chladící kapalině. Kontrolou zajistíte optimální ochranu motoru a dlouhou životnost chladicího systému. 

V našem autoservisu TASY vám rádi pomůžeme nejen se vším, co se týká chladící kapaliny, ale také s plněním klimatizace nebo se seřízením geometrie vozu

Přečtěte si také, proč je důležitá pravidelná výměna motorového oleje nebo kdy je vhodná renovace světlometů.